Cine va câștiga bătălia? Maia Sandu, Plahotniuc sau Dodon?
Moldova se pregătește de alegeri. A început campania electorală, iar pe 24 februarie cetățenii sunt chemați la urne, pentru a-și alege noul Parlament. Sunt alegeri cu o miză extrem de mare, pentru a decide viitorul țării. Moldova are un Acord de Asociere cu U.E., dar în acest moment nu are nicio perspectivă de aderare și este în ”zona gri”, la granița Uniunii și a intereselor Federației Ruse. O țară mică, cu trupe de ocupație ruse în Transnistria, cu o regiune autonomă – Găgăuzia – pe teritoriul ei, cu o populație care încă pendulează între est și vest, în Moldova nu există în acest moment un curent majoritar puternic care să încline balanța.
Anul acesta, pentru prima dată, se votează pe baza votului mixt. 51 de deputați vor fi aleși pe circumscripție, uninominal și 50 de locuri vor fi atribuite în baza votului pe listă. În aceste alegeri se confruntă 3 forțe politice puternice și mai mulți competitori micuți, ce încearcă să treacă pragul electoral.
Bătălia principală se va da între Dodon, Maia Sandu – Andrei Năstase și Plahotniuc. (Chiar dacă Dodon nu va candida, el fiind președintele Moldovei, l-am trecut aici pentru că el este vârful de lance al PSRM, având rol extrem de important)
Cine poate câștiga aceste alegeri?
La acest moment, este sigur că PSRM va câștiga aceste alegeri, dar este extrem de greu să câștige cu un scor de 51%, astfel încât să poată forma singur Guvernul. Toate datele din sondaje arată că PSRM este primul în opțiunile politice. Are un electorat foarte stabil, Dodon este primul politician la capitolul încredere și joacă aproape singur pe palierul electoratului cu opțiuni pro-Est.
Celelalte două locuri din vârful clasamentului sunt disputate între ACUM și PDM, adică Maia Sandu – Andrei Năstase și Plahotniuc. Fiecare competitor și-a propus să obțină cât mai multe mandate.
În acest context, al votului mixt, este greu de estimat exact ce mandate va obține fiecare dintre competitori.
Teoretic, acest sistem de vot avantajează partidul lui Plahotniuc, care are peste 600 de primari din cele 1681 de localități și resurse financiare care le depășesc cu mult pe cele ale blocului ACUM. La prima vedere, pare că PDM pleacă cu un avantaj enorm, cel puțin în bătălia pentru cele 51 din mandate, care se aleg pe vot uninominal. Pe lângă aceste avantaje, PDM mai beneficiază de un avantaj – măsurile populiste pe care le-a luat în ultimul an: măriri de pensii și salarii, ajutoare date pensionarilor cu venituri mici, ajutoare date la naștere, medicamente gratuite și altele.
ACUM are și el un asset major. Este identificat de cetățeni ca partidul anti-corupție, cel care luptă de câțiva ani împotriva ”oligarhului care a capturat statul”. Maia Sandu și Andrei Năstase au reușit să câștige alegerile pentru primăria Chișinău, dar alegerile au fost anulate, iar acest lucru le-a conferit un avantaj în credibilizarea discursului pe care îl au. Sprijiniți puternic de Partidul Popular European, cei doi pot beneficia de voturile cetățenilor care sunt mai aproape în opțiuni de Europa.
Așadar, avem o confruntare pentru locul 2, între un partid care beneficiază de un curent mai favorabil în sondaje, care are mai multă priză în electoratul pro-european și un partid cu o resursă administrativă puternică, care a luat câteva măsuri populiste extrem de apreciate de o categorie socială.
Ce efecte aduc votul mixt, măsurile populiste și cum vor influența ele votul?
1) Votul mixt
Votul mixt este adoptat recent, iar electoratul votează pentru prima dată pe acest sistem. Probabil mulți nici nu știu care este circumscripția lor și nici candidații care se luptă pentru a-i reprezenta. Ce va conta mai mult, persoana sau brandul politic? Va conta primarul din zonă și transferul pe care îl va putea face către candidat sau va fi un vot aproape identic, între lista de partid și buletinul de vot uninominal.
Cred că în afara câtorva colegii, unde se vor pompa resurse enorme (de genul Nisporeni, unde candidează Plahotniuc, diaspora – Maia Sandu) în restul colegiilor se va merge majoritar pe curentul politic. Oamenii sunt dezinteresați de politică și probabil până la finalul alegerilor în multe locuri nici nu vor apuca să își cunoască candidații de pe circumscripție. Perioada aleasă pentru campanie este una destul de proastă pentru politicieni, vremea va împiedica campania la firul ierbii. Nu sunt candidați cunoscuți la nivel național, cu capital mare de încredere, care să se poată bate pe colegii și să poată compensa prin imaginea personală, astfel încât omul să fie tentat sa voteze mai degrabă persoana decât partidul. La această oră putem afirma că votul politic va fi cel care va predomina, acest lucru reprezentând un avantaj pentru partidele aflate pe primele două locuri – PSRM și ACUM.
2) Măsurile populiste de guvernare
Măririle de salarii și pensii intră în vigoare. Acum, în preajma alegerilor, oamenii vor primi mai mulți bani. Trebuie spus ca măsurile au fost bine primite de categoriile de votanți mai apropiate de profilul PSRM.
PDM va putea smulge voturi chiar din bazinul PSRM. Toate aceste măsuri luate vor avea efect în special pe electoratul PSRM și mai puțin pe cel al blocului ACUM.
Cu alte cuvinte, un vot smuls de PDM cu ajutorul acestor măsuri va fi un vot în minus de la PSRM. Vom vedea în ce măsură se va reuși această rupere. Practic, cetățeanul este chemat să aleagă între brandul pe care îl are în suflet și partidul care i-a oferit un ajutor bănesc.
Clasamentul. Formarea guvernului.
Avem o luptă mare între 3 partide. Este o luptă între partide pro-U.E. și partide pro-est, între două partide de opoziție și un partid de guvernare. Avem blocul ACUM, cu un electorat total diferit și un PDM și PSRM cu un electorat asemănător. Important va fi cât va reuși să își mobilizeze ACUM electoratul și, pe partea cealaltă, cât va reuși PDM să intre în electoratul PSRM. La toate aceste lucruri se adaugă partidul lui Shor, ultra populist, care va încerca să smulgă din electoratul PSRM și PCRM-ul lui Voronin, care va rupe voturi tot din acest bazin. Observăm că blocul ACUM are o libertate mai mare, sunt mai puțini concurenți care se bat pe acel electorat.
PSRM, ACUM și PDM vor lua majoritatea mandatelor. Va fi extrem de greu de făcut o alianță de guvernare. Sunt incompatibilități majore între ACUM și PDM, iar o alianță de guvernare formată de către aceste două partide se poate naște doar după o forțare a Bruxellesului.
Scenarii:
1) Poate cel mai rău scenariu ar fi ca PCRM-ul lui Voronin să treacă pragul și să avem o alianță PSRM-PCRM. Va fi un guvern orientat aproape total spre est și chiar dacă nu va rupe Acordul de Asociere, va fi mult încetinită implementarea lui.
2) Guvern PSRM-PDM. Teoretic, are cele mai multe șanse. Dodon poate negocia cu Plahotniuc. Ar exista o majoritate dominată de PSRM, iar probabil, partidul lui Dodon și-ar impune și premierul.
3) Guvern ACUM-PDM. Scenariu greu de luat în calcul. Acest lucru probabil că s-ar face doar după o presiune imensă a partenerilor externi. Maia Sandu este inflexibilă. Andrei Năstase ar putea fi mult mai flexibil, dar probabil una din condițiile de bază ar fi ca premierul să fie desemnat din partea blocului ACUM, o condiție greu de acceptat de Plahotniuc.
4) Alegeri anticipate. Nu este exclus ca să se intre într-un blocaj și să se ajungă și la acest moment, deși pare o variantă absurdă, este de luat în calcul, mai ales în condițiile în care instituțiile internaționale nu vor recunoaște alegerile din februarie.
Numărul de mandate obținut de fiecare partid va fi extrem de important pentru formarea Guvernului. Alegerile au o miză uriașă și va trebui să așteptăm numărătoarea finală. Și pentru că vorbim despre Moldova, nu este exclus ca la o săptămână după alegeri, configurația să se schimbe în baza unor dezertări de ultim moment.